Våra lägenheter

Att bo i en bostadsrätt är lite annorlunda än att bo i en villa. En bostadsrätt kan se lite olika ut; flerfamiljshus, radhus, parhus mfl. Lägenheten ägs av bostadsrättsföreningen och bostadsrättsinnehavaren har rätten att bo i sin "bostadsrätt". Det handlar om rätten att bo i lägenheten, under obegränsad tid, under förutsättning att man följer bostadsrättsföreningens stadgar och ordningsregler.

Fiber, bredband och digital-tv

Föreningen har en fast fiberanslutning med bredbandsuttag. BRF Löjvikshöjden har ett kollektivavtal med Telia som innefattar:

  • Bredband 250/250 MB
  • Tv paket lagom
  • Bredbandstelefoni (samtalstaxa tillkommer)

Kostnaden är 250kr / månad som debiteras via den månatliga avgiften. Om du flyttar ut behöver du kontakta Telia för att avvakktivera dig från Bosträttsföreningens kollektivavtal. Detta gör du genom att kontakta Telia, via telefonnummer; 020-202070 (Ring ej vanlig kundtjänst 90200). All hårdvara så som bredbandsrouter, digtialtv-box inklusive fjärrkontroll tillhör bostaden och skall lämnas kvar när du flyttar.  

Invändiga reparationer och renovering

Reparationer och renoveringar

Viktigt att ta del av föreningens stadgar, där framgår ansvarsfördelning mellan bostadsrättsinnehavaren och föreningen. Föreningens Riktdokument måste också följas.  

Alla invändiga ytskikt i bostadsrätten är bostadsrättsinnehavarens eget ansvar. Vitvaror, värme och invändig VVS är att betrakta som fasta inventarier, vilket betyder att du som medlem själv ansvarar för eventuella reparationer eller inköp. Innan du åtgärdar eventuella problem, glöm inte att kontrollera din hemförsäkring.  

Om ni önskar genomföra förändringar som påverkar föreningens egendom såsom exempelvis renovering av kök och påverkan el/rörinstallationer och/eller liknande, skall detta godkännas av föreningen. Ritning och beskrivning skickas in till styrelsen, som sedan återkommer med godkännande. Därefter kan ni påbörja renoveringen.

Vattenskador

Om du drabbas av en vattenskada i bostaden, kontaktar du i första hand ditt eget försäkringsbolag. Ta fram uppgifter om din hemförsäkring och bostadsrättstillägget (eget bostadsrättstillägg eller om du kommer att hänvisa till det kollektiva som föreningen har tecknat).  

Om skadan uppstått genom yttre omständigheter (exempel en läcka i taket) kontaktar du styrelsen.  

Ventilationsrengöring

Alla medlemmar ansvarar själva för rengöring av ventilationssystemet i lägenheten. Detta bör göras med jämna mellanrum. 

Ytterbelysning

Föreningen ansvarar för ytterbelysningen vid bostädernas entréer. Om du har en lampa som inte fungerar, gör en felanmälan via föreningens gemensamma kommunikations-app; Boappa, så ser någon i styrelsen till att detta blir åtgärdat.

Förråd

Till varje bostad hör ett eget förråd. Tänk på att inte förvara sådant som utgör brandrisk i området, till exempel fulla gasbehållare. Du som boende har ansvar för förrådet, såsom förrådsdörr, nycklar och liknande.